Må bra genom att äta rätt

Ät rätt!

Det finns många olika sätt att må bra och alla de olika sätten fungerar olika från person till person. För vissa så räcker det med att byta jobb för att må bra, medan för andra så kan det vara träning som gör skillnaden medan för många så sitter det i självförtroendet. Något som har visat sig varit viktigt för att må bra är också vad vi äter, så idag kommer vi kolla på kost som får en att må bra.

Något utav det viktigaste när det kommer till att äta ”rätt” är självklart att skippa all snabbmat och halvfabrikat som det ör möjligt. Färsk mat är det bästa för dig och din kropp, så det gäller att sätta sig ner och planera sina veckor för att få i sig alla olika delar som är viktiga. Det är viktigt att ha en balanserad och ombytlig kost som gör att du får i dig en mängd olika syror, vitaminer, näringsämnen och antioxidanter.

Viktiga vitaminer:

D-vitamin är en av de viktigaste vitaminerna för att hålla humöret uppe, så det är ingen överraskning att det är just solen som ger oss den största delen av D-vitamin som vi behöver. På vintern kan det dock vara svårare att komma ut i solen och det är därför viktigt att äta bland annat lax, ost, makrill, tonfisk, äggulor, margarin och nötlever som innehåller stora mängder d-vitamin. Många väljer även att äta D-vitamin tillskott under vinterhalvåret.

Vitamin B12 är en sällan nämnd vitamin som dock är viktigt för oss alla. Du hittar den i mejeri, kött, fågel och fisk. Musslor, Gädda, makrill, krabba, torsk, ren och kyckling innehåller också stora mängder B12.

Omega 3 är en fettsyra som de flesta har hört talas om som är bra för kroppen och sinnet. Lax, sill, regnbåge och tonfisk innehåller höga mängder Omega 3 men det går även att ta tillskott.

Grönsaker och frukt innehåller många olika vitaminer och näringsämnen som är viktiga som du inte får i dig via kött eller mejeri, varför det är viktigt att ha en stor del grön i din diet. Ät en blandad diet av grönsaker och frukt för att få i dig så mycket olika nytta vitaminer och ämnen som möjligt. Mörk choklad i små mängder, cirka 20 gram om dagen har visat sig vara bra blodtrycket.

Hur du lägger upp dina mål:

Det bästa för vår kropp är att äta fem mål mat om dagen. Det är tre huvudmål (frukost, lunch och middag) tillsammans med två mindre mål mellan som rekommenderas. En stadig frukost är en smal middag är viktigt då du behöver starta dagen med mycket energi, och avsluta den lätt så att du sover bra. Tillsammans med din diet är givetvis också motion viktigt, vilket vi redan kollat på i tidigare inlägg. Så planera din kost rätt och du kommer känna att mer energi strömmar in!