Må bra med ditt telefonanvändande

no phone

Sociala medier, ris eller ros? Detta är en diskussion som vi fortsätter att ha, kanske för att vi inte vet svaret om det är bra för oss själva och våra kommande generationer. Såklart är livet och synen på sociala medier inte endast svart eller vitt. Det finns en hel gråzon med åsikter, positiva och negativa aspekter om sociala mediers påverkan på oss. Hur kan man då göra för att själv ha kontroll över sociala medier och inte låta det påverka en själv negativt. Finns det positiva grejer med sociala medier också och vilka är dessa? Vad kan du göra för att må bra och ta kontroll över dina sociala medier?

Varför använder vi sociala medier?

Att scrolla igenom sitt Instagram eller Facebook flöde och ständigt mötas av bilder på perfekta kroppar, drömmiga resebilder eller en perfekt lagad middag som man själv varken kan eller orkar uppnå. Dessa ideal som idag skapas kan påverka oss väldigt negativt, vare sig man tänker på det eller inte. En studie visar på att 41% av människor avskyr när folk lägger upp en träningsbild, och 34% ogillar selfies. Varför behöver man lägga upp en bild på sig för att visa att man är hurtig eller på sig själv när ingen vill se det? Bekräftelse är det enda jag kan komma på. Det som är bra med sociala medier är såklart att det är hur enkelt som helst att kommunicera med vänner och så inspiration till ny grejer. Men för att inte gå för djup in på detta ämne, ska vi fortsätta med hur man kan må bra med sociala medier och hur man kan koppla ifrån när det behövs.

Koppla ifrån mobilanvändandet

taking photoSociala medier har kommit som ett slag i ansiktet och vi vet inte riktig hur vi ska hantera det. Journal of Social and Clinical Psychology visade en studie som koppar Facebook med depressiva symtom. Det största problemet är att man jämför sig själv med andra människor, både sina vänner och offentliga personer. Man försöker uppnå ett ideal som är helt orimligt för att få en acceptans som inte finns. Detta kan i sin tur leda till depression och att man känner sig ensam. Tiden för att dagdrömma är helt borta, när du väntar på bussen eller tåget är man konstant på sin telefon. Detta var för en tid för att dagdrömma vilket är oerhört viktigt för oss människor. Hjärnan behöver det kreativa läget som man får när man dagdrömmer då man får nya reflektioner kring saker och ting. Så det är viktigt att koppla ifrån och inte alltid vara på sin telefon eller surfplatta.

Tips på hur du kan bli mer mobilfri:

  • Stäng av notiser av sociala medier så blir du inte konstant påmind när någon gillar din bild, kommenterar ett inlägg och så vidare. Logga istället in på Instagram, Facebook eller Twitter någon gång om dagen för att se vad som hänt och inte varje gång något händer.
  • Stäng av eller lägg ifrån dig telefonen när du väntar på bussen, är och tränar eller ligger på stranden. Detta är ett ypperligt tillfälle för dig att få egentid och låta tankarna flöda. Sitt och tänk på allt mellan himmel och jord, så kanske du kan komma på ett och annat.
  • Sätt mobilfria timmar när du umgås med familj och vänner. Det finns inget viktigare än att uppskatta de som är omkring dig just nu och inte de som är på din mobilskärm. Är du på middag, leker med dina barn, fikar med dina vänner – lägg ifrån dig telefonen och be de andra göra detsamma!
  • Inget telefonanvändande 1 – 2 timmar innan du går och lägger dig. Ljuset från mobilen kommer göra det svårare för dig att somna och du kommer sova mycket bättre om den inte används innan läggdags.

Hur sociala medier kan hjälpa dig

listen to music Nu kanske jag klagat en del på mobilanvändning och varför det inte är bra. Det finns en hel del Instagram-sidor, podcasts och bloggar som kan hjälpa en med självförtroende och ge massvis med inspiration till oss. Sociala medier ger oss ett perfekt sätt att kommunicera med vänner och familj, dela med sig av minnen och hitta nya saker att hitta på. Inte minst ger det oss massor av nya jobbmöjligheter och bredare kunskap i tidigare ålder. Dagens generation föds rakt in i mediaflödet och kommer innan de kan gå och tala kunna hantera en surfplatta. Alltså kommer kunskap komma in tidigare i barnens liv med spel och språk. Du som vuxen kan också ta användning av sociala medier, appar och andra hjälpmedlem. Nu tänker jag inte bara på “vanliga” må-bra-appar, utan tänk utanför boxen så kan du hitta nya saker som kan hjälpa dig.

Appar och sätt att använda och må bra:

  • Bloggar som hjälper dig att må bra, ger tips på matlagning, resor, hur man kan vara hälsosam, tips på nya restauranger och vad du kan hitta på när du är ledig. Alltså finns det en hel del att få inspiration om. Hitta en blogg som passar dig som kan hjälpa dig.
  • Appen Minutiae visar det verkliga livet. Syftet med denna app är att ta bilder i vardagligt syfte och inte använda sig av filter, redigeringsprogram, likes och delningar. En gång i timmen kommer appen larma alla appanvändare runt om i världen att ta en bild på det man gör precis i den tidpunkten. Du har en minut på dig att ta bilden och lägga upp den. Du har med andra ord inte tid att hitta den perfekta vinkeln eller piffa till dig. Alla bilderna i Minutiae delas med slumpvist utvalda användare varje dag, och bara under en minut. Ett intressant sätt att få en inblick i någon annans liv.
  • Podcasts är ett perfekt sätt att få en annan verklighetsbild och ett större perspektiv. Det finns en hel del podcasts idag som kan ge dig inspiration på olika sätt. Personligen brukar jag lyssna på P3 Dokumentär, Sommarprat, Framgångspodden och Fredagspodden. Det finns allt du kan tänka dig, ifrån relationspoddar, fitnesspoddar, podcats om hundar och tv-spel. Du kan garanterat hitta något som passar dig!
  • Prova på en ny hobby, som att sticka, fota eller kanske testa spela online. Det finns idag guider om allt du kan tänka dig och du kan lära dig saker som du inte ens kunnat tänka dig. På youtube kan man finna givande guider. Om du skulle vilja testa spela online kan du till exempel kolla på en Slotsguide för att få hjälp och inspiration.

Men det viktigaste är att veta när du ska använda din telefon och göra det med måtta. Sitt inte med telefonen klistrad i handen och ha fokus på den istället på vad som finns omkring dig. Se inte din verklighet genom en kamera eller Instagram, utan med dina egna ögon. Glöm inte att titta upp och uppskatta det du har och vem du är! Det är det allra viktigaste och komma igång. Glöm heller inte att vi faktiskt levde utan telefoner och internet för inte så längesedan!