Må bra med styrketräning

Må bra genom att styrketräna

Att träning är bra för hälsan är verkligen inget nytt och hälsofördelarna är många. Det kan ge ett bättre immunförsvar och har i mängder av studier visat sig kunna vara positivt för sömnen. Det är också väldigt vanligt att det leder till bättre självförtroende. På senare tid har det även kommit nya studier där träning också visat sig vara en väldigt bra form av medicin mot psykisk ohälsa. När det gäller djupa depressioner verkar träningen inte vara tillräcklig för att göra någon större nytta. Vid alla typer av besvär från mild ångest, till lite grövre ångest eller mildare depressioner har träningen dock visat sig kunna vara en stor hjälp. Träning kan även vara en hjälp även vid andra vitt skilda sjukdomar från artros till diabetes. Styrketräning kan även göra underverk för att rätta till dålig hållning eller stärka upp ryggen och råda bot på ryggbesvär. Det finns helt enkelt ingen anledning till att inte träna!

Vad är det då för typ av träning man ska satsa på för att få ta del av alla dessa fördelar? Det verkar ofta som det på något sätt är underförstått att det är någon form av konditionsträning det gäller när dessa hälsofördelar diskuteras. Folk kan ofta ha en negativ bild av styrketräning som något tråkigt, och något som bara gör en stel och orörlig. Detta är något som inte stämmer alls. Faktum är att även styrketräning är ett väldigt bra sätt att ta del av ovan nämnda hälsofördelar. Bäst för hälsan är det att både styrketräna och konditionsträna men jag brukar alltid säga att den bästa träningen är den som blir av. Prova så många olika träningsmetoder du bara kan för att hitta det du tycker är roligast. Om du ger styrketräning en ordentlig chans hoppas vi på doingwell att du kan tycka det är lika givande som vi. Därför tänkte vi skriva några tips för att komma igång med styrketräningen.

Om du är helt ny med styrketräning är vårt bästa tips att inte vara rädd för att be om hjälp. Gå till ett gym och säg att du är helt ny med styrketräning och behöver hjälp i början så kommer du säkerligen få det. Om de mot förmodan inte verkar hjälpsamma kan du prova ett annat gym istället. De flesta som jobbar på gym tycker om att hjälpa folk med sin träning. Det finns även mängder av bra instruktionsvideor på youtube om du hellre vill få lite tips i lugn och ro i början. Om du har koll på hur de flesta övningar ska genomföras är nästa prioritet att hitta ett upplägg som funkar. Börja med att utgå från en plan för hur många gånger i veckan du vill styrketräna. Om det är två, eller max tre, så kan det vara en bra idé att träna igenom hela kroppen varje gång. När du tränar oftare än så brukar det vara en bättre idé att dela upp musklerna. Till exempel att köra underkropp två gånger i veckan och överkropp två gånger i veckan för totalt fyra pass varje vecka. Man brukar dela in övningar i antingen maskiner eller fria vikter. De flesta övningar i maskin påminner om en rörelse med fri vikt. Exempel är bröstpress i maskin som är lik bänkpress, och benpress som är snarlikt knäböj. Det går inte att säga att fria vikter är bättre än maskiner, allt beror på vilka mål man har. En kombination av båda kan vara väldigt bra. Maskiner är oftast lättast om man är helt ny på gymmet men eftersom alla maskiner ser så olika ut och heter olika saker ger vi ett förslag på upplägg med fria vikter istället. Ett startupplägg för helkroppspass kan se ut såhär: Bänkpress, skivstångsrodd, hantellyft åt sidan, knäböj, raka marklyft, situps, sidoplanka. 

Sidoplankan kan du göra så länge du kan på varje sida, gör båda sidorna totalt två eller tre gånger. Situps gör du så många du kan, totalt tre gånger. De andra övningarna kan du göra tio repetitioner av i tre set. Du har genomfört ett set varje gång du avslutat dina repetitioner i en övning. Mellan varje set kan du vila allt från en till tre minuter men försök att inte vara alltför andfådd när du börjar nästa set. Som startpunkt räcker det mer än väl att köra detta upplägg två gånger i veckan. Försök gärna lägga till lite konditionsträning eller någon aktivitet du tycker är kul, det kan vara allt från simning till dans.