Må bra med träning

Fördelarna med fysisk aktivitet är så många att de knappast går att räkna upp i ett svep, men några av de mest kända och bäst belagda är en stark och uthållig kropp, ett bättre immunförsvar, ett ökat självförtroende och lugnare och mer regelbunden sömn. Det är en fråga om både muskler och kondition, men även en kemisk balans som påverkar sinnet. Detta har också observerats bland djur och man vet idag att till exempel hundar och hästar mår mycket bättre fysiskt och psykiskt när de får röra på sig mycket.

Alla människor är inte sportiga av sig så det gäller att hitta en eller flera träningsformer som passar en bäst. Faktum är att man uppnår lika bra, om inte bättre, resultat av att helt enkelt gå till jobbet i stället för att ta bilen och att ta trapporna istället för hissen när det finns tillfällen. En mångårig studie i Frankrike visade nyligen att människor som tränar på gym en timme om dagen men samtidigt alltid tar bilen eller moppen överallt har sämre värden än de som istället går och cyklar men aldrig ”gymmar”.

Det är dock inget fel på att gilla gymmet. Tvärtom! Här kan man under kontrollerade former bygga muskler och gå på klasser av alla de slag. Gillar man inte klassisk aerobics brukar de flesta gym ha många andra träningsformer som kanske passar bättre, som spinning, zumba, pilates och cirkelträning.

Simma är bland det skonsammaste man kan göra för kroppen och passar särskilt bra för överviktiga eftersom belastningen helt försvinner samtidigt som både kondition och styrka får en rejäl omgång. Vill man däremot ha lite mer fart är löpning fortfarande en av de mest populära träningsformerna, inte minst då man får en härlig efterkick som består av de där underbara endorfinerna man mår så bra av.

För de som gillar att tävla finns det många roliga bollspel som också ger möjlighet till socialt umgänge, t ex tennis, badminton, handboll och basket. Eller varför inte börja ta danslektioner i argentinsk tango eller Bollywood dans?

Leave a Comment